Ruim 20% van de geïmporteerde tweedehands auto’s heeft een gemanipuleerde teller.
De import van tweedehands auto’s neemt de laatste jaren erg toe. Bij deze import zien we dat er steeds meer auto’s met gemanipuleerde tellers ons land in komen. Vaak wordt de teller teruggedraaid om de auto voor een zo hoog mogelijk verkoopbedrag te verkopen. De consument wordt dan dus opgelicht.
Vereniging Aanpak Tellerfraude heeft in 2018 in samenwerking met de RDW onderzoeken laten uitvoeren naar importauto’s uit Duitsland. Hieruit blijkt dat bij 1 op de 5 geïmporteerde auto’s vanuit Duitsland twijfel is over de tellerstand. Duitsland vormt dan ook het grootste probleem op het gebied van gemanipuleerde tellers voor Nederland. Uit België worden ook veel auto’s geïmporteerd, maar door onze samenwerking is het probleem daar relatief minder groot. Uit overige landen worden ook auto’s geïmporteerd waarbij de tellerstand is gemanipuleerd, maar de omvang hiervan is minder groot.
Gemiddeld wordt een consument voor € 1.900,- gedupeerd door de aankoop van een auto met een teruggedraaide tellerstand. Een groot gedeelte daarvan is het bedrag dat men teveel betaald voor het voertuig. Ook zijn er extra kosten in onderhoudsverloop voor de auto. De totale schade voor Nederland door teruggedraaide auto’s bedroeg in 2023 160,8 miljoen euro.
Ook wordt komt een groot gedeelte ten nadele van de staat, doordat tellerstanden soms in eerste instantie worden opgedraaid om minder BPM te betalen.
Als consument is het belangrijk dat u extra op uw hoede bent als u een auto uit het buitenland aanschaft. Controleer altijd de tellerstand aan de hand van extra documenten, zoals het onderhoudsboekje en de keuringsformulieren.
Vermoedt u tellerfraude? Dan kunt u zich bij ons melden, ook anoniem als u dat prettiger vindt.
Via het originele kenteken of het chassisnummer kunt u de gegevens checken van een importauto via onderstaande links.
Bij het aanschaffen van een importauto uit zweden kunt u zelf via onderstaande websites de kilometerstand controleren.
Biluppgifter
U dient het Zweedse kenteken in te voeren en dan ziet u verschillende gegevens. ‘Mätarställning’ is de tellerstand. Let op: één Scandinavische ‘mil’ is tien kilometer.
Als u een stukje naar beneden scrollt, ziet u bij ‘Historik’ historische gegevens staan. Bijvoorbeeld de laatste kilometerstand bij een keuring of de stand toen de auto werd geadverteerd.
Transport Styrelsen
Op deze website vindt u nagenoeg dezelfde gegevens, maar als het voertuig van een bedrijf geweest is, staat hier ook de laatste tenaamstelling. Deze gegevens kunt u terugvinden onder het item ‘Agare/brukare’.
Sinds de invoering van de AVG mogen gegevens van particulieren niet meer zonder meer worden vrijgegeven.
Vereniging aanpak tellerfraude heeft in samenwerking met RDW recent onderzoeken laten uitvoeren naar tellerfraude. Hieronder kunt u de rapporten die reeds gepubliceerd zijn downloaden.
Tellermanipulatie – bij voertuigen geïmporteerd uit Duitsland